Chios ligger veldig nær Tyrkia, det tar ca. 45 minutter til Cesme og denne gangen valgte vi å melde oss på den organiserte turen til Lilleput.  Det er en ren salgstur og dette var vi forsåvidt klar over på forhånd.  Turen startet i halv åtte tiden og vi var hjemme omtrent 12 timer senere.  Reisen over gikk raskt og greit, deretter forplikter man seg til å være med på en guidet tur for å bli kjent med handlegaten i Cesme og det hele avsluttes med et foredrag om tepper.  Vi syntes nok at dette ble i meste laget, først når klokken var 12 var vi klar for å begi oss ut i byen på egenhånd. En annen gang ville jeg reist på egenhånd.
Havnen i Chora, Chios

Havnen på Chios

I farta over til Cesme

I farta over til Cesme, det blåste ganske kraftig så jeg måtte trekke inn resten av turen

Vi nærmer oss Cesme

Etter ca. 45 minutter har vi nådd kysten utenfor Cesme

Starten av gågaten i Cesme

Teppebutikken som var base for Lilleput

Teppebutikken som var base for Lilleput, her kunne vi hvile litt, bruke toalett og sette fra oss handleposer. Jeg finnes ikke interessert i tepper, men foredraget vi måtte overvære var faktisk ganske interessant

Gågaten i cesme

Verdens beste pitabrød

Men før vi starter shoppingen trenger reisefølget mitt mat og vi dukker inn på nærmeste restaurant. Her bakes verdens beste pitabrød

Vi har fått oss mat og kan starte shoppingen

Skilt i moskeen

Jeg fikk mulighet til å være med den tyrkiske guiden til bønn i moskéen og dette var en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg. For å kle meg anstendig fikk jeg låne to lange ulltepper i teppebutikken, disse måtte jeg hylle meg inn i fra topp til tå, deretter fikk vi overvære bønnestunden fra bakerste rad

Moskeen i Cesme

Detaljer fra moskeen

Ved festningen i Cesme

Fargerike taxier

Gågaten

Kvart over fem på ettermiddagen går bussen tilbake til havna, deretter ble det litt ventetid før ferjen gikk tilbake til Chios.  Det ble en hektisk dag, med masse shopping.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende